СВЕТЕ ТАЈНЕ


СВЕТЕ ТАЈНЕ И СПАСЕЊЕ

Протестант:
Примање Свете Тајне Крштења и Причешћа никога не спасава.
Православац:
Спасавајућа сила Христова долази кроз Свете Тајне ако се оне прихватају онако како Црква учи. Обично механички или формалистичко примање Светих Тајни не спасава. У ствари, ако у њима учествујемо недостојно, онда ћемо примити осуду, а не спасење (ср. I Кор. 11,29). Међутим, благодат Божија увек је доступна у Светим Тајнама за оне који им приступају са живом вером у Христа.

КРШТЕЊЕ НОВОРОЂЕНЧАДИ

Протестант:
Зашто Православна Црква практикује крштавање новорођенчади? Новорођенче не може да има веру у Христа.
Православац:
Не само православни, него и велика већина неправославних хришћана у свету практикује крштење новорођенчади. Римокатолици, англиканци, лутерани, баптисти и други „евангелисти“ су против ове праксе, и они су свакако иноватори у томе. Деца православних хришћана крштавају се, не после исповедања вере, него у исчекивању и предокушавању вере. Ако се дете од малена узгаја у истински хришћанском дому, оно ће без сумње у врло младом узрасту поверовати у Христа. Ко може да тврди да вера двогодишњег детета, нпр. није спасоносна? Христос је истакао веру деце као пример за одрасле (ср. Мр. 10,15). Могуће је, наравно, да неко ко је крштен као одојче касније у току живота отпадне од вере, али то исто може да се догоди и онима који су крштени као одрасли. Родитељи и кумови новорођенчади која се крштавају гарантују да ће дете „себе сјединити са Христом“, одгајајући се у хришћанском дому и породици Цркве.

ИСПОВЕСТ СВЕШТЕНИКУ

Протестант:
Зашто православни хришћани исповедају своје грехе свештенику? Само Бог може да опрости грех.
Православац:
Православна Црква учи да је Бог заиста једини тај који опрашта грех, на основу искупитељског подвига Христовог. Међутим, за време своје земаљске службе Господ Исус Христос је опраштао грехе, и Нови Завет јасно показује да је Он својим Апостолима дао власт да отпуштају или задржавају грехе (ср. Јн. 20,23). Црква и сад поседује ту власт.
У раној Цркви тражило се од оних који почине озбиљне грехове да се исповедају пред целим црквеним скупом предвођеним од стране епископа или свештеника. Касније се развила пракса појединачног исповедања пред самим свештеником. Неопходно је формално разрешење када је у питању велики грех јер он нарушава не само наш однос са Богом, него и шире, однос са Телом Христовим, Његовом Црквом. Зато се објављује опроштење од стране свештеника дотичне црквене заједнице, који је директни неследник Светих Апостола. Међутим, исповест се не своди само на вршење Свете ТАјне Исповести. Православна Црква учи да је покајање важан аспект свакодневног хришћанског живота. Хришћани треба да исповедају своје грехе Богу без одлагања. Тешки греси доводе до искључивања хришћанина из светотајинског живота Црквене заједнице (ср. I Кор. 5,1-15), а после се присаједињује заједници кроз разрешење које свештеник даје као резултат принесеног покајања.

ЈЕ ЛИ СВЕТА ТАЈНА ПРИЧЕШЋА САМО СИМВОЛ?

Протестант:
Хлеб и вино на Тајној Вечери Господњој не могу да буду стварно Тело и Крв Исуса Христа. Они имају само символично значење.
Православац:
Ово протестантско учење није израз речи Божије, него људско учење и мишљење. Овако учење о Светој Евхаристији сасвим је противно Светоме Писму. Свето Писмо каже да је Господ, када је на Тајној Вечери узео хлеб и благословио гам рекао: „Ово је Тело Моје“ (ср. Мт. 26,26). Узевши чашу, изговорио је ове речи: „Ово је крв Моја…“ (ср. Мр. 26,27). Међутим, многи који себе сматрају „библијским фундаменталистима“, не могу да прихвате чисту истину како ју је Исус Христос саопштио. Па ипак, учење Господа Исуса Христа је јасно: „Који једе моје Тело и пије Моју крв у Мени пребива и Ја у њему“ (Јн. 6,56); и „ако не једете тијело Сина Човечјег и не пијете крви Његове, немате живота у себи“ (Јн. 6,53). Као што се и данас догађа, и тада многи од оних који су чули ово учење Господа нису могли да га прихвате. Свето Писмо нам говори да су такви ученици радије напуштали Христа него ли прихватали Његову науку (види Јн. 6,60-66). Они су у ствари били први протестанти!
Ово учење Господа Исус Христа никада није било спорно у Православној Цркви, која га је увек доследно проповедала, од апостолских времена, па кроз период великих Светих Отаца и уитеља Цркве до наших времена, Сви велики Оци сведоче да ове речи Господа Исуса Христа имају буквално значење.

ХЛЕБ И ВИНО ИЛИ ТЕЛО И КРВ?

Протестант:
Како могу хлеб и вино у правом смислу да буду тело и крв Христова?
Православац:
У Православној Цркви, за разлику од западних хришћанских организација, никада није било журбе да се објасни „како“? Цркви је позната наука Господња, и она је прихвата са смерношћу и вером. Реч је о надумној „Тајни“. Може да нам и не буде познато то „како“, али знамо да Христос кроз Духа Светога прихвата ове смерне дарове и кроз њих нам даје Себе.

ХРИСТОС И КАНИБАЛИЗАМ

Протестант:
Али зашто би Христос хтео да нас храни својим телом и крвљу? То личи на канибализам.
Православац:
Ако мислиш да је то канибализам, онда би било боље да свој приговор упутиш лично Христу, јер је Он учио нас да треба да једемо Његово Тело и пијемо Његову Крв. Узимајући удела у Телу Његовом, жртвованом за нас на крсту, и Крви Његовој, проливеној за наше спасење, ми у потпуности учествујемо у нашем спасењу. Христос нас лично храни својим васкрслим Животом, сједињујући нас са Собом и једне са другима у Њему.

ОЧИШЋЕЊЕ ГРЕХА КРВЉУ ХРИСТОВОМ
 
Протестант:
Али греси хришћана се спирају крвљу Христовом.
Православац:
Да, чисте се крвљу Христовом. И ми се молимо да се на основу крви Христове коју је Он пролио за нас опрости сваки грех и безакоње који каљају човека. А нико се потпуно и коначно не спасава дотле док не уђе у Царство Божије.

Нема коментара:

Постави коментар